Demonstration af teknologier til bedre kundeoplevelser og øget kendskab til kundeadfærd i butikken

IBIZ-Techlab

Tilbage til Romerriget via teknologi

Gitte Damgaard portræt
Gitte Damgaard

gladiator

Jeg har været på museum – MOMU eller også kaldet Moesgaard Museum. Vi var ude for at se deres særudstilling ”Gladiatorerne kommer”. En beskrivelse af særudstillingen lyder således: ”Udstillingen er en rejse ind i gladiatorernes liv og ind på Colosseum og Pompejis arena”. Jeg må sige, at jeg var imponeret.

Jeg var imponeret over, hvordan museet fik mig til at føle, at jeg rent faktisk var tilskuer i et Colosseum fyldt med tilskuere, hvor jeg ser gladiatorer kæmpe og ikke mindste løven, der ligger og lurer under arenaen.

Det var en fantastisk museumsoplevelse. Ved hjælp af scenografi, lyd, lys og filmiske virkemidler fik museet mig til at føle, at jeg var en del af det hele – jeg var tilbage i Romerriget.

En tidligere særudstilling om terrakotta krigere på MOMU, var min familie og jeg også ude for at se. Her kunne man designe sin egen terrakotta-kriger ved hjælp af teknologi, noget også gjorde stort indtryk på mine børn.

gladiator-teknologi

Jeg ved godt, at MOMU har lavet en større investering i teknologi, men kunne man forestille sig, at der var nogle detaillister, der kunne overføre det til deres verden? Kunne man give kunderne en unik oplevelse ved at involvere teknologi i den fysiske forretning?

Kunne man forestille sig, at nogle kundegrupper rent faktisk kunne være interesseret i at se, hvor og hvordan produktet er produceret? Kunne det være interessant at få lov til at designe sine egne sko og sende den designede model ind til en konkurrence? Måske var det dine designede sko, der vandt, og du kunne købe dem næste gang, du besøgte forretningen.

Kunne du ikke forestille dig, at detaillisten ved hjælpe af teknologi rent faktisk kunne skabe et miljø i den fysiske forretning, der gør, at kunderne enten har lyst til at bruge mere tid i butikken eller rent faktisk har lyst til at komme igen?

Det kan jeg!

gladiator-sko

Teknologi kan være med til at skabe et attraktivt miljø, der er med til at gøre købsoplevelsen engagerende og ikke mindst mindeværdig. Teknologier så som iPads eller skærme kan være med til at give produkterne et helt nyt layout, gøre produkterne mere tilgængelige og bekvemmelige at købe i butikken.

Teknologi kan rent faktisk være med til at redefinere butiksoplevelsen og butiksindretningen. Det kan være gennem ”Click & Collect” services eller mere avancerede teknologier som interaktive prøverum, som har forbindelse til sociale netværk, hvor du som kunde kan tage selfies og uploade billedet til din egen profil på Facebook, Twitter eller Instagram.

Teknologi – relevant for kunden

Men det er naturligvis vigtigt, at detaillisten har fokus på teknologi, der er relevant og giver værdi for kunden (Blázquez; 2014). Teknologierne skal implementeres i forretningen, således det er en del af miljøet og kundeoplevelsen. Teknologierne skal interagere med kunderne, således det ikke blot er en isoleret skærm i et mørkt hjørne.

Måske skulle detaillisten overveje at re-designe sin forretning? I dag er forretningerne ofte optimeret ud fra produkterne og ikke kundeoplevelsen. Det betyder, at der rent faktisk er manglende plads til nye teknologiske løsninger i den fysiske forretning (Piotrowicz; 2012).

Teknologi kan motivere kunderne til at handle i den fysiske butik. Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at det er tilfældet. De virksomheder, der kommer til at overleve og stadig eksistere om 10 år, er dem, der har formået at skabe et univers, hvor kunden får en ensartet kundeoplevelse – uanset om det er i den online eller offline verden med involvering af teknologi på den ene eller anden måde.

Kilder anvendet i blogindlægget:
Blázquez, Marta; Fashion Shopping in Multichannel Retail: The Role of Technology in Enhancing the Customer Experience; Journal Article; International Journal of Electronic Commerce, Bind 18, Hæfte 4, Side 97 – 116; M E Sharpe Inc; 2014
Wojciech Piotrowicz; New Technologies, Business Models and customer experience – the Oxford Retail Futures Conference 2012; The Retail Digest, Bind 20, Hæfte 1, Side 4; 2012
X

Få tips og nyheder om it og digitalisering

Tilmeld dig IBIZ Centers nyhedsbrev og bliv bedre klædt på til at digitalisere din virksomhed.

Vi udsender det ca. 6 gange årligt