Demonstration af teknologier til bedre kundeoplevelser og øget kendskab til kundeadfærd i butikken

IBIZ-Techlab

Indlæg af Gitte Damgaard

Længe leve den fysiske butik

Jeg har det sidste års tid læst en masse spænende artikler om detailhandlen herunder blandt andet anvendelsen af teknologier, kundens ændrede adfærd og det med at skabe kundeoplevelser. Det har givet mig et fantastisk indblik i en spændende branche, som også står over for nogle udfordringer, der for nogle detaillister synes uovervindelige. Mens det for […]

Opsamling af kundernes adfærd = bekymringer?

Cookies er vi alle stødt på, når vi går online og ind på forskellige hjemmesider eller webshops. Ifølge cookieloven skal websitet oplyse brugeren, hvis cookies opsamles og lagres.  Brugen af cookies er meget udbredt blandt webshops, idet de kan bruges til mange forskellige formål blandt andet optimering af brugerens oplevelse på sitet, optimering af webdesignet […]

Kommuniker personligt med kunderne

Har du overvejet, hvordan du kan give en mere personlig oplevelse til dine kunder?  Har du overvejet at udsende segmenteret nyhedsbreve til dine kunder eksempelvis på baggrund af deres køn, alder eller fritidsinteresser? I stedet for at sende det samme nyhedsbrev til alle dine nyhedsbrevsmodtagere, som højst sandsynligt langt fra ligner hinanden, så kunne du […]

Omni-channel er et must i fremtiden

Hvordan ruster både fysiske butikker og webshops sig til fremtiden? Hvad skal der til for at overleve og samtidig leve op til forbrugernes krav og ønsker? Det kan være meget svært at gisne om, men i en ny undersøgelse foretaget ved Erhvervsakademi Aarhus er nogle forskellige fremtidsscenarier undersøgt i forhold til, hvad det er, der […]

De fysiske butikker overlever

De fysiske butikker har en udfordring, det er der ingen tvivl om. Som jeg har skrevet i et af mine tidligere blogindlæg, så ses det oftere og oftere rundt i butiksbilledet; Den lukkede butik, hvor der søges efter nye ejere. Det sker oftest i de små samfund rundt i landet, men det ses også i […]

Intelligent brug af data for kundernes skyld

Der er flere og flere webshops, der har fået øjnene op for at anvende blandt andet kundeadfærdsdata til opsætningen af deres online forretning. De virksomheder, der har succes med at anvende data i praksis, er gået over til den filosofi, at det er bedre at opbygge en forretning på baggrund af kundens ønsker og behov, […]

Synergi mellem online og offline forretning

Forrige uge startede jeg med at blogge om Brødrene Dahl og deres forretning. Jeg har lavet et interview med E-handelschefen Bjarke Mads Sejersen, hvor jeg har fået stor indsigt i den måde, som de har valgt at drive Brødrene Dahls digitale udvikling, som jeg vil dele med jer. Webshoppen er support til den fysiske butik […]

Brødrenes Dahls transformation fra single-channel til omni-channel

Der er flere og flere virksomheder, der er begyndt at vågne op, men langt fra alle. Uanset om du er en B2B eller B2C virksomhed kan du højst sandsynligt ikke fremover kun være til stede i den fysiske verden eller for den sags skyld i den online verden.  Du bliver nødt til at være til […]

5 råd til fremtidens detaillister

Mine sidste to blogindlæg har taget udgangspunkt i interviewet med Bolia.com nærmere International Marketing og Omni-Channel Director Jacob Daa Hankert og Weboptimizer Johan Dall. Dette er sidste blogindlæg, hvor jeg tager udgangspunkt i Bolias erfaringer. Jeg vil i dette blogindlæg komme med 5 råd til fremtidens detaillister. Hvad er ”Key Success Factors” for at overleve […]

Bolia gør besøget til en oplevelse

Alle de forskellige tiltag, som Bolia laver, er for kundernes skyld for at få glade kunder i butikken, der har lyst til at komme igen. Mit møde med Bolia har være inspirerende, og jeg håber på, at der er mange andre detaillister, der kan blive inspireret. Som fortalt i sidste uges blogindlæg har jeg interviewet […]

Den digitale forretning

I min søgen efter detaillister, der anvender teknologi i den fysiske butik, er jeg stødt på Bolia.com. Jeg har lavet et spændende interview med International Marketing og Omni-Channel Director Jacob Daa Hankert og Weboptimizer Johan Dall. De følgende blogindlæg vil tage udgangspunkt i deres erfaringer med at arbejde med teknologi i udviklingen af forretningen. Tingene […]

Retail is detail

Dette er mit sidste blogindlæg på baggrund af interviewet med YouSee. Jeg har fået utrolig megen givtig viden ud af mit interview med Kenneth Korsgaard og Andres Rasmussen fra YouSee.  Da jeg i sin tid interviewede dem, så spurgte jeg naturligvis også ind til, hvad de ville anbefale andre detaillister i den fremtidige konkurrence om […]

Hvorfor skal teknologi være en del af butiksoplevelsen?

I de sidste to blogindlæg   og  har jeg taget udgangspunkt i interviewet med Kenneth Korsgaard og Anders Rasmussen fra YouSee. Dette blogindlæg vil også have fokus på YouSee og deres valg i forhold til implementeringen af teknologi i butikken. Jeg har stillet dem spørgsmålet, hvorfor er det, at de har valgt at have et […]

Kundeoplevelse giver kroner på bundlinjen

I sidste blogindlæg skrev jeg om, hvilke teknologiske tiltage YouSee har implementeret i deres sandkasse i centrum af Aarhus. YouSee har udviklet en inspirerende butik spækket med teknologi. Da jeg i sin tid interviewede Afdelingsdirektør Kenneth Korsgaard og Store concept manager Anders Rasmussen fra YouSee, kom jeg også ind på det med at give oplevelser […]

Sandkassen for teknologiske tiltag

Jeg har i min research været ude at lede efter nogle detaillister, som anvender teknologien ud over det sædvandlige ude i den fysiske butik. Det er ikke mange virksomheder, at jeg har fundet frem til, men jeg har heldigvis fundet frem til tre detaillister, som gør noget ud over det sædvanlige i forhold til at […]

Skabelsen af kundeoplevelser er vigtigere end nogensinde

Jeg har igennem mine blogindlæg haft stor fokus på teknologien ude i den fysiske butik. Hvilke teknologier findes? Hvorfor skal detaillisten tænke i at anvende teknologier ude i butikken?  Jeg har været inde på mange forskellige emner. I mit forskningsprojekt arbejder jeg med tesen; ”Kan teknologien være med til at skabe bedre kundeoplevelser ude i […]

Online shopping ændrer fremtidens detailhandel

Måske er e-handlen tidligere blevet set som en trussel for de fysiske butikker, men undersøgelser indikerer, at hver kanal supplerer hinanden. Et meget godt eksempel er, da den amerikanske varehuskæde Macys lukkede en fysisk butik, da bemærkede de, at det rent faktisk påvirkede deres salg negativt i den online butik (Babu;2016).  Det er et eksempel på, […]

Teknologi kan skabe konkurrencemæssige fordele

RFID teknologi er jeg stødt på mange gange i min søgning efter ny viden om anvendte teknologier ude i detailhandlen. Hvad er det for en teknologi? Hvad er fordelene og ulemperne ved teknologien ude i handels- og servicevirksomheder? Det har jeg valgt at kigge nærmere på i dette blogindlæg. Hvad er RFID? RFID er en […]

God service eller overvågning?

HerningCenteret gør det – og Københavns lufthaven har gjort det længe – nemlig det med at registrere de besøgendes bevægelser i den fysiske butik. Det lyder måske lidt som overvågning, men hvad handler det egentlig om? Det handler om, at indkøbscentre eller individuelle butikker kan implementere en teknologi løsning enten via Beacons, Wi-Fi eller noget andet, der […]

Kan teknologien motivere ekspedienter til at tænke service?

Jeg kan nemt blive teknologi begejstret. For et halvt år siden fik jeg anskaffet mig et armbånd, der måler min sundhed. Det giver mig blandt andet måltal på puls, skridt og søvn og fungerer endda som vækkeur, der vibrerer, når jeg sover lettest inden for et givet tidsinterval. Det er da fantastisk. For mig har det […]

Tilbage til Romerriget via teknologi

Jeg har været på museum – MOMU eller også kaldet Moesgaard Museum. Vi var ude for at se deres særudstilling ”Gladiatorerne kommer”. En beskrivelse af særudstillingen lyder således: ”Udstillingen er en rejse ind i gladiatorernes liv og ind på Colosseum og Pompejis arena”. Jeg må sige, at jeg var imponeret. Jeg var imponeret over, hvordan museet […]

Den altid online forbruger

Vi er stort set altid online – 24 timer alle ugens 7 dage. ”Den altid online forbruger har adgang til enorme mængder information og kan købe alt, hvor som helst og når som helst” Piotrowicz & Cuthbertson; 2014 Men jeg gad vide, om detaillisten og servicevirksomheden er kommet til denne erkendelse? I en undersøgelse fra […]

Detaillistens ændrede rolle

Der tales rigtig meget disruption – hvor Netflix, Uber og Airbnb ofte bliver nævnt. Det er nogle store spillere på markedet, som har haft en kæmpe betydning for, hvordan min datter blandt andet bliver fanget af serien Winx Club med 182 afsnit, hvordan vi tager en taxi i New York, eller hvordan vi finder vores […]

Bedre kundeoplevelse med teknologi i fysiske butikker

Kan teknologi være med til at højne den fysiske butiksoplevelse? Emily Culp, Senior Vice President of Omnichannel & e-Commerce ved det international brand Rebecca Minkoff, udtaler: ”Teknologi kan gøre fænomentale ting, men du er nødt til at finde ud af, hvad der er rigtigt for din kunde, hvad er rigtigt på det tidspunkt i shopping-rejsen, […]

Kan teknologi skabe bedre kundeoplevelser?

Detaillisten er udfordret – rigtig meget endda. Butikslukninger ses over hele landet, men specielt i de små byer er de fysiske butikker udfordret af stigende driftsomkostninger, den globale finansielle krise, og ikke mindst de højere forventninger fra kunderne, som nødvendiggør, at der skal ske en forandring. Som forbrugere ønsker vi bestemt ikke, at de fysiske […]

X

Få tips og nyheder om it og digitalisering

Tilmeld dig IBIZ Centers nyhedsbrev og bliv bedre klædt på til at digitalisere din virksomhed.

Vi udsender det ca. 6 gange årligt