Demonstration af teknologier til bedre kundeoplevelser og øget kendskab til kundeadfærd i butikken

IBIZ-Techlab

Retail is detail

Gitte Damgaard portræt
Gitte Damgaard

retail-is-detail

Dette er mit sidste blogindlæg på baggrund af interviewet med YouSee. Jeg har fået utrolig megen givtig viden ud af mit interview med Kenneth Korsgaard og Andres Rasmussen fra YouSee. 

Da jeg i sin tid interviewede dem, så spurgte jeg naturligvis også ind til, hvad de ville anbefale andre detaillister i den fremtidige konkurrence om kundernes gunst? Ønsker du at vide mere om det, så er det med at læse videre.

1) Retail is detail

Det er bedre at få implementeret de små ting og så tage det step by step. Rådet fra Kenneth Korsgaard er:

”Gør det mere i dybden end bredt forstået på den måde, at det er bedre at implementere i small scale i starten og få tingene til at køre frem for at tænke i stor bred teknologisk implementering”.

Videre i interviewet fortæller Kenneth Korsgaard:

”Husk stadig på det gamle begreb ”Retail is detail”, sådan er det også, når vi skal arbejde med teknologi. Det er vigtigt, at det er implementeret helt til bunds”.

Personligt, er jeg vild med begrebet – Retail is detail. Det er et begreb, som jeg håber, at der er mange flere af jer detaillister, der vil tænke på både i det daglige arbejde men også ved udvikling af jeres forrentning.

Det er så vigtigt, at hvis I vælger at blive multichannel/crosschannel, så gør det helhjertet. Hvis I vælger at være på de sociale medier, så gør det helhjertet. Det hjælper ikke at oprette en profil på facebook og så tro, at man bare skal bruge 5 minutter på profilen. Så beslutter du dig for at følge den digitale udvikling, så start i det små og gør det ordenligt.

2) Relevans for målgruppen

Når man udvikler sit butikskoncept, så skal man have målgruppen for øje, hvormed det menes, at det skal være relevant for målgruppen. Det kan godt være, at detaillisten har en masse gode tanker og ideer omkring, hvordan man skal gøre tingene, men glem ikke målgruppen. Her bliver detaillisten nødt til både at tilgodese den nuværende målgruppe og den målgruppe, som man evt. gerne vil have fat i. Kenneth Korsgaard udtaler:

” Vi er selvsagt dybt glade for vores nuværende kundegruppe, der kommer i vores butikker. Men vi vil også gerne ramme endnu bredere, så vi også når ud til have nogle nye segmenter. Så det er hele den der balancegang, vi har arbejdet med”.

ram-plet

3) Ændring af forretningsmodellen

Et bud på, hvordan den fremtidige detaillist overlever, er ved at se på forretningsmodellen. Kenneth Korsgaard og Anders Rasmussen tror på, at fremtiden kommer til at byde på mange flere differentierede forretningskoncepter, hvor man ”merger” koncepter. Hvad der menes med dette, fortæller Anders Rasmussen:

”Vi skal ikke nødvendigvis kun sælge teleabonnementer, men det kunne også godt være, at vi sælger en god kop kaffe”.

Selv er de blevet meget inspireret i Hamburg, hvor de oplevede en gravør i en telebutik, der lavede coveres til smartphones og graverede i coveres for at gøre det personligt. Så rådet er, at du skal bygge videre på dit forretningskoncept, således det ikke bliver for isoleret.

kaffe

4) Opbyg sammenhæng mellem kanalerne

Dette er et must for detaillisternes chance for at overleve. Kenneth Korsgaard siger:

”Der er ingen tvivl om, at sammenhængen mellem kanalerne, det med at lave en sammenhæng mellem din digitale platform og offline del, det er der sindssygt stort potentiale i”.

Click og Collect betegner Kenneth Korsgaard ikke som noget intelligent, men det er et fundament, som alle bør have i detailhandlen. Hvis du ikke allerede er kommet i gang med at skabe denne sammenhæng mellem kanalerne og se på kundernes rejse, så skal du til at komme i gang.

Det er selvfølgelig vigtigt at være opmærksom på, at der naturligvis kan være stor forskel på dine kunders digitale parathed. Men det er ikke ensbetydende med, at du bare skal lade være og lade toget køre videre.

kanaler

5) Retail er ingen ting uden de 4 p’er

De klassiske p’er i markedsføringen er stadigvæk gældende – husk på det. Retail er ingenting uden:

  1. De rigtige priser
  2. De rigtige produkter
  3. Den rigtige markedsføring
  4. Den rigtige lokation

Du er nødt til at have fokus på alle tingene for at opnå succes nu – og i fremtiden. Er de ting ikke på plads, så vil du kunne investere nok så meget i din forretning uden at have succes.

Det var sidste blogindlæg, hvor jeg har taget udgangspunkt i interviewet med Kenneth Korsgaard og Anders Rasmussen fra YouSee. Endnu engang tak til YouSee, fordi I har ladet jer interviewe og er villige til at dele ud af jeres erfaringer og viden.

Til alle jer læsere – husk det gamle begreb – Retail is detail. Så tror jeg også på, at der er en plads til jer i fremtiden.

X

Få tips og nyheder om it og digitalisering

Tilmeld dig IBIZ Centers nyhedsbrev og bliv bedre klædt på til at digitalisere din virksomhed.

Vi udsender det ca. 6 gange årligt