Demonstration af teknologier til bedre kundeoplevelser og øget kendskab til kundeadfærd i butikken

IBIZ-Techlab

Kommuniker personligt med kunderne

Gitte Damgaard portræt
Gitte Damgaard

kommuniker-personlit

Har du overvejet, hvordan du kan give en mere personlig oplevelse til dine kunder? 

Har du overvejet at udsende segmenteret nyhedsbreve til dine kunder eksempelvis på baggrund af deres køn, alder eller fritidsinteresser? I stedet for at sende det samme nyhedsbrev til alle dine nyhedsbrevsmodtagere, som højst sandsynligt langt fra ligner hinanden, så kunne du på baggrund af eksperters råd udsende segmenterede nyhedsbreve.

Det er blandt andet ét af rådene fra et tidligere forskningsprojekt på Erhvervsakademi Aarhus, der har været inde at undersøge, hvordan virksomheder/webshops kan anvende data i praksis. Læs mere om de 10 råd til at anvende data i praksis her

Flere end 80% af de besøgende deler gerne personlige oplysninger

I en helt ny undersøgelse foretaget på Erhvervsakademi Aarhus er der blevet spurgt ind til, om forbrugeren ønsker at opgive personlige oplysninger til en forretning, hvis de kan se en fordel for dem selv.

Her er der fundet frem til, at der er flere end 80% af forbrugerne, der gerne deler personlige oplysninger.

Det er ikke alle personlige oplysninger, som forbrugeren er lige villig til at give videre, men der er ingen tvivl om, at oplysninger om køn og alder er de fleste villige til at give videre. Der er knap så mange forbrugere, der ønsker at opgive medievaner, adresse, indkomst eller lokalitet via GPS.

Personlige oplysninger forbrugeren er villig til at oplyse en forretning om?

medievaner
Note: Medievaner (24%), adresse (24%), indkomst (18%) eller lokalitet via GPS (7%)
Kilde: Undersøgelse foretaget af forskning og innovation, Erhvervsakademi Aarhus.

Få personlige data ved at give rabatkoder eller gaver

Kunderne er rent faktisk villige til at give oplysninger videre, hvis de får noget igen. Men hvad er det så, der kan medvirke til, at dine kunder ønsker at give nogle af ovenstående personlige oplysninger?

Det, der er mest attraktivt for kunderne at få tilbudt, er; 1) Rabatkoder til brug i forretningen 2) Fri fragt eller 3) Gaver eller 4) Gavekort.

Tiltag som kunne få forbrugeren til at give personlige oplysninger til en forretning

person-data
Kilde: Undersøgelse foretaget af forskning og innovation, Erhvervsakademi Aarhus.

Åbenhed frem for alt

Det er naturligvis vigtigt, at kunden også kan se en fordel ved at videregive personlige oplysninger, således det ikke blot er forretningen, der kan høste fordelene ved en højere omsætning. Men samtidig med at forretningen oplyser om fordelene, er åbenhed meget vigtigt for kunderne.

Flere end 60% af kunderne mener, at det har stor betydning eller meget stor betydning, at forretningen oplyser kunderne om, hvad de bruger de personlige oplysninger til.

Hvem er de mere skeptiske forbrugere?

Det har også være muligt for respondenten at svare, at vedkommende ikke ønsker at dele personlige oplysninger. Færre end 20% har svaret, at de ikke ønsker at dele personlige oplysninger. Kan man sige noget om de kunder, der ikke ønsker at dele deres personlige oplysninger?

Det viser sig, at 70% af dem, der ikke ønsker at dele personlige oplysninger, er 40 år eller ældre. Her viser resultatet det samme, som når der ses på accepten af opsamling af kundeadfærdsdata online, i den fysiske butik eller i det offentlige rum. De personer, der er mest skeptisk i vores samfund i forhold til opsamling af data og anvendelsen af disse data for at gøre det mere personligt, er 40 år og opefter. Denne aldersgruppe er signifikant mere skeptiske, end dem der er yngre end 40 år. Det er måske ikke så overraskende, idet de unge generelt er mere omstillingsparate, og flere af dem er opvokset med blandt andet mobiltelefonen. Dem, der er 40 år og opefter, har måtte tilvende sig den teknologiske og digitale omstilling, som omverden er i fuld gang med at udvikle.

Arbejde med segmenterede nyhedsbreve i praksis

Har du fået mod på at prøve at lave segmenterede nyhedsbreve i praksis, så prøv at følge guiden nedenfor.

Guide til udsendelse af segmenteret nyhedsbreve

segment-nyhedsbreve
Kilde: Gitte Damgaard, Skab vækst i webshoppen, Erhvervsakademi Aarhus, 2016.

Eksperternes råd er, at når du først har prøvet at lave dit første segmenterede nyhedsbrev og ser effekten af det, så får du lysten til at fortsætte med at eksperimentere, idet det har en langt højere effekt på kunderne. Derudover så er det langt mere interessant for kunden at modtage et segmenteret nyhedsbrev på baggrund af kundens egne interesser sammenlignet med at modtage ”spam”, som nyhedsbreve i værste tilfælde kan opfattes som.

survey-fakta

X

Få tips og nyheder om it og digitalisering

Tilmeld dig IBIZ Centers nyhedsbrev og bliv bedre klædt på til at digitalisere din virksomhed.

Vi udsender det ca. 6 gange årligt