Demonstration af teknologier til bedre kundeoplevelser og øget kendskab til kundeadfærd i butikken

IBIZ-Techlab

Kan teknologien motivere ekspedienter til at tænke service?

Gitte Damgaard portræt
Gitte Damgaard

sundhed-teknologi

Jeg kan nemt blive teknologi begejstret. For et halvt år siden fik jeg anskaffet mig et armbånd, der måler min sundhed. Det giver mig blandt andet måltal på puls, skridt og søvn og fungerer endda som vækkeur, der vibrerer, når jeg sover lettest inden for et givet tidsinterval. Det er da fantastisk.

For mig har det virket, jeg er begyndt at gå mere – specielt de små ture. Jeg tager ikke den parkeringsplads tættest på døren på mit arbejde. Når tiden tillader det, så tager jeg 10 minutter af min frokostpause og går en tur med et par kollegaer, hvor vi tager en walk & talk, som egentlig er ret effektiv, idet vi her både kan få vendt private og arbejdsmæssige issues. Alt i alt er jeg begyndt at gå meget mere, for jeg vil jo så gerne nå de 10.000 skridt, der anbefales.

trappe-sundhed

Hvad med mine sundshedsdata – er der nogen, der har adgang til dem? Ja, det er der, og det har jeg egentlig ikke noget problem med. Mit armbånd er connected til en app, jeg har downloadet. Denne app kommer endda med push beskeder om eksempelvis, at min puls har været højere end normalt – ”har du husket at drikke vand nok?” Det gør, at jeg er ekstra opmærksom på at få drukket vand. Via min app har jeg naturligvis også selv adgang til alle mine sundhedsdata, og det har motiveret mig  til blandt andet at nå de nævnte 10.000 skridt.

Datamængden eksploderer

Vi er i en tid, hvor datamængden i vores samfund nærmest eksploderer, der er data alle vegne – eller der bliver produceret massevis af data. Udfordringen er at få værdi ud af de her data. Få dataene overført til en praksis, der gør, at vi bliver mere motiveret til at gøre noget af det, der er positivt for os selv eller omverden.

data-big

Flere webshops gør det – nemlig det med at få indsigt i deres data og anvende dataene til eksempelvis at motivere medarbejderne. Det kunne være ved nogle dashboards, der giver virksomheden de vigtigste måltal i realtid både ift., hvad der sker online, men også om de er med i forhold til at få pakket indkomne ordre, der skal med postbilen på et specifikt tidspunkt.

For nogle medarbejdere kan det være motiverende at følge forretningens måltal. Medarbejderne bliver motiveret til at gøre deres arbejde bedre for netop at være med til at skabe mere tilfredse kunder i den sidste ende, idet det hele jo hænger sammen.

detail

Måltal i den fysiske butk

Men kunne man ikke forestille sig, at der var nogle måltal i den fysiske butik, der også kunne være med til at motivere ekspedienterne til at yde en ekstra god personlig service? Jeg er godt klar over, at dagens omsætningstal er et mål, men kunne der ikke være andre motiverende måltal for dagen, der kunne gøre det ikke mindst sjovere og mere motiverende for ekspedienterne at møde ind på arbejdet?

  • Hvor mange besøgende har der været i butikken?
  • På hvilket tidspunkt var der allerflest besøgende?
  • Hvor lang tid har de besøgende brugt i butikken?
  • Hvor stor en andel af de besøgende har handlet?
  • Har de besøgende været i butikken før, eller er det nye kunder?
  • Er der forskel på købsadfærden afhængig af om det er en ny kunde eller allerede eksisterende kunde?
  • Hvor mange af de besøgende anvender selvbetjeningskasserne?

Kunne du forestille dig, at denne viden om dine kunder rent faktisk kunne være med til at motivere dine medarbejdere til at gøre en ekstra indsats for at få kunderne til at blive 5 minutter længere i butikken?

Ekspedienterne vil nok hurtigt kunne måle, om deres kundegruppe gerne vil have kontakt – og hvad er det for en form for kontakt med kunderne, der rent faktisk virker? Ekspedienten skal højst sandsynlig ikke ånde kunden i nakken og virke anmassende. Det er i hvert fald ikke det, der virker på mig. Rådet er, at ekspedienten skal tænke service i stedet for salg.

Derfor – skab nogle begavede teknologiske løsninger. Med dette menes, at I skal anvende teknologien klogt og dermed finde ud af, hvad der giver værdi for jeres kunder.

Se evt. mere inspiration her 10 vigtige digitale forbrugertrends de næste 5 år.

X

Få tips og nyheder om it og digitalisering

Tilmeld dig IBIZ Centers nyhedsbrev og bliv bedre klædt på til at digitalisere din virksomhed.

Vi udsender det ca. 6 gange årligt