Demonstration af teknologier til bedre kundeoplevelser og øget kendskab til kundeadfærd i butikken

IBIZ-Techlab

Den digitale forretning

Gitte Damgaard portræt
Gitte Damgaard

devices

I min søgen efter detaillister, der anvender teknologi i den fysiske butik, er jeg stødt på Bolia.com. Jeg har lavet et spændende interview med International Marketing og Omni-Channel Director Jacob Daa Hankert og Weboptimizer Johan Dall. De følgende blogindlæg vil tage udgangspunkt i deres erfaringer med at arbejde med teknologi i udviklingen af forretningen.

Tingene starter digitalt

“Mange af vores digitale elementer starter ud som elementer på vores website og bliver derefter implementeret i vores butikker”.

Johan Dall, Weboptimizer, Bolia

Efter mit møde med både Jacob Daa Hankert og Johan Dall er jeg ikke i tvivl om, at Bolia er en digital forretning. De tænker digitalt og ser forretningen som en helhed uanset hvor man møder Bolia.

Jeg møder Jacob Daa Hankert og Johan Dall på Bolias hovedkontor i Aarhus. Allerede her møder jeg den digitale forretning, hvor der kører en stor skærm med flotte billeder, der er fuglekvidder på toilettet, og alle medarbejderne kan via en skærm holde sig opdateret om salget i alle deres butikker.

Diverse vundne nationale og internationale priser er også et bevis på deres succes. Bolia blev blandt andet kåret som bedste omni-channel virksomhed i Danmark ved FDIHs prisuddeling både i 2014 og 2015. Derudover er det danske designbrand Bolia netop blevet hædret med en af de sjældne ”Long-term Effectiveness”-awards ved Euro Effies i Bruxelles, hvor de også tidligere er blevet hædret flere gange.

Bolia startede i år 2000 den online forretning med tilhørende showrooms. Tanken med Bolia var, at alt køb skulle foregå på nettet, mens butikkerne blot skulle fungere som showrooms, hvor man kunne se tingene. Det er på et tidspunkt, hvor e-handlen stadig ikke var slået igennem grundet bekymringer om sikkerhed. Samtidig var der mange holdninger til, at mange varer ikke egnede sig til salg på nettet (Ahrensberg; 2000).

Sidenhen har vi alle måtte sande, at e-handlen er kommet for at blive, og der er forskellige forudsigelser, der siger, at halvdelen af detailhandlen i 2020 vil ligge på nettet. Bolia måtte dog erkende, at det ikke var nok at etablere showrooms. Den dag i dag har Bolia 41 butikker i Danmark, Sverige, Norge, Tyskland og Holland og er på vej til at åbne en butik i Schweiz. Men tingene startede digitalt, og denne tankegang er stadig gennemgående hos Bolia.

Teknologi til at facilitere salget

Tingene hos Bolia tænkes digitalt grundet ønsket om, at det er det samme ansigt kunden møder, uanset om det er i butikken, i webshoppen, eller de kigger i deres downloadet Bolia.com app. Det ligger i omni-channel tankegangen. Johan Dall fortæller:

“Jeg er sikker på, at de digitale touchpoints, vi har i butikken, er med til at genkende Bolia som brand. Det vil være en helt anden oplevelse, hvis vi slukkede alle de digitale elementer”.

Bolia bygger deres butikker ud fra den tankegang, at det skal være hyggeligt at gå rundt i butikken, også selv om der er en masse skærme og masser af elektronik. Men det bliver brugt på en sådan måde, at teknologien er med til at fremme oplevelsen af at komme der.

teknoloi
Bolia.com, Aarhus

Der er rigtig meget teknologi implementeret i den fysiske Bolia butik. Der er masser af skærme rundt omkring i butikken. Det er skærme, der er med til at facilitere salget, og som er sælgerens forlængede arm.

Deres bestseller sofa har blandt andet en skærm, der kun fortæller om den. De har også computere rundt i butikkerne, så kunderne selv kan stå og kigge på møblerne og sammensætte dem ud fra deres ønsker.

En af de nyere udviklede digitale ting, er ”real size sofa” projektet. Det startede, da Bolia åbnede en butik på det hollandske marked. Butikken havde nogle andre fysiske dimensioner, end de butikker, de havde været vant til at opbygge.

Butikken var forholdsvis lille i form af, at den var meget mere smal. Derfor arbejdede de med et projekt om, hvordan kunne de vise en stor sofa på et begrænset areal, og hvordan kunne de bruge teknik til at facilitere det? Løsningen blev en meget stor skærm, nærmest i samme størrelse som sofaen i sin oprindelige størrelse, hvor kunden kan komme tættere på sin egen designede sofa.

Teknologien giver en oplevelse

Men der er også forskellige skærme, der viser ”overskud”, som Jacob Daa Hankert fortæller:

”Vi kan godt lide at bruge ressourcer på at lave brandede elementer, som andre ikke nødvendigvis ville give sig i lag med, fordi det viser overskud. Det overskud vil vi gerne, at folk tager med sig, da det signalerer, hvor meget energi og kærlighed, der også er lagt i sofaerne.”

butiksoplevelse
Bolia.com, Aarhus

De brandede elementer, det kan være videoer med eksempelvis marmorkugler, der popper ned i en bøtte maling, hvor det vises i meget langsom gengivelse.

I Bolia butikken i Aarhus har de også et touch tabel med en kæmpe skærm, hvor kunden kan stå og kigge i Bolias elektroniske magasiner, sortiment osv. Bolias tilgang til at udvikle forretningen er at gøre nogle ting, som andre ikke allerede gør.

Teknologien er med til at give en oplevelse, som man ikke har mange andre steder. Derfor er det også noget, som Bolia vil blive ved med at investere i. Kunne man lave en Bolia butik uden anvendelse af teknologi? Jacob Daa Hankert udtaler:

”Det er svært at forestille sig. Du vil ikke få samme indblik i vores univers. I den henseende fungerer teknikken også som brandets forlængede arm”.

Dette var første blogindlæg om Bolia.com. I kan allerede nu glæde jer til næste blogindlæg, hvor jeg vil fortælle meget mere om Bolia, og hvordan man kan skabe kundeoplevelser i den fysiske butik.

Kilder:
Ahrensberg, Trine; Dansk e-handel har det skidt; Ingeniøren; 14. feb. 2000
X

Få tips og nyheder om it og digitalisering

Tilmeld dig IBIZ Centers nyhedsbrev og bliv bedre klædt på til at digitalisere din virksomhed.

Vi udsender det ca. 6 gange årligt